Přeskočit na hlavní obsah
Přístupně.cz
Velikost písma:

Webová přístupnost je obsáhlé téma, které se zabývá použitelností webových stránek lidmi se zrakovým, sluchovým či jiným znevýhodněním. Proč bychom se měli přístupností webových stránek zabývat? A koho všeho se vlastně týká?

Co je webová přístupnost

Webová přístupnost je soubor pravidel popsaných v dokumentaci WAI-ARIA (Web Accessibility Initiative – Accessible Rich Internet Applications),  jejichž cílem je vytvořit webové stránky použitelné i pro lidi s určitým typem znevýhodnění. Definuje speciální atributy a pravidla tak, aby byla webová prezentace použitelná pomocí asistivních technologií (např. čtečky obrazovky) či bez použití počítačové myši. Nejnovější verze 1.2 byla vydána v červnu 2023.

Tato pravidla jsou rozdělena do tří kategorií podle důležitosti:

  • A – Tyto požadavky musí být splněny, jedná se o základní pravidla přístupnosti.
  • AA – Tyto požadavky by měly být splněny. Jedná se o pravidla, která zaručí přístupnost webu pro širokou skupinu obyvatel.
  • AAA – Tyto požadavky mohou být splněny, aby byla zaručena plná přístupnost.

Nejčastěji se organizace zaměřují na splnění AA požadavků, které představují rozumný kompromis mezi přístupností a náročností implementace.

Koho se přístupnost týká

Jen v České republice žije přes 83 000 lidí s těžkým zrakovým postižením – tedy těch, kterým dioptrické brýle či kontaktní čočky nepomáhají. Webová přístupnost se ale týká mnohem větší skupiny obyvatel – například lidí se sluchovým, motorickým či kognitivním omezením.

Velmi rozsáhlou skupinou jsou i senioři či lidé s dočasným postižením (například po úrazu). Celkově se tak odhaduje, že počet osob, kterých se jistá forma webové přístupnosti týká, se v České republice pohybuje kolem 2 600 000.

Legislativní požadavky

K dnešnímu dni musí v České republice řešit přístupnost webových aplikací dle zákona č. 99/2019 Sb. subjekty veřejného sektoru: 

  • stát,
  • územní samosprávné celky (obce, kraje),
  • právnické osoby zřízené zákonem,
  • právnické osoby zřízené nebo založené státem či územními samosprávnými celky za účelem uspokojování potřeb obecného zájmu, které jsou financovány převážně z veřejných prostředků,
  • dobrovolné svazky obcí,
  • vysoké školy, školy a školská zařízení,
  • kvalifikovaní správci systémů elektronické identifikace.

Od 28. června 2025 však začne platit Evropský akt přístupnosti (European Accessibility Act, EAA), který rozšíří povinnost zajištění přístupnosti na širší okruh subjektů, včetně soukromého sektoru. Jednat se bude zejména o firmy nabízející digitální produkty a služby (e-shopy, mobilní aplikace, online bankovnictví).

Výhody plynoucí z přístupného webu

Kromě primárního cíle, tedy vytvoření webové prezentace přístupné pro širokou skupinu obyvatel, přináší optimalizace přístupnosti i další výhody:

  • Lepší SEO – Část optimalizace přístupnosti spočívá v psaní ALT popisků k fotografiím, použití správné posloupnosti nadpisů či vytvoření snadnější navigace v rámci webu. Tato vylepšení mohou výrazně napomoci i s optimalizací pro vyhledávače.
  • Lepší uživatelská zkušenost – Přístupné weby poskytnou větší komfort pro všechny uživatele, například použitím lépe čitelných fontů, dostatečně kontrastních barev či snadnějším ovládáním na mobilních telefonech.
  • Pozitivní image značky – Přístupný web vysílá signál, že vaše organizace myslí na všechny své zákazníky a uživatele.

Jak zajistit webovou přístupnost

Mezi základní pravidla patří validní a dobře strukturovaný kód. Barvy na webu by měly být dostatečně kontrastní (alespoň 4.5:1). Klikatelné prvky by měly být dostatečně velké (i na mobilních zařízeních). K obrázkům je potřeba použít ALT texty (případně prázdný ALT u dekorativních obrázků). Web by měl být ovladatelný i pomocí klávesnice.

Další pravidla přístupnosti se týkají například sliderů, videí, galerií či modálních oken. Podrobněji se jednotlivým bodům a doporučením budeme věnovat v samostatných článcích.

K testování přístupnosti lze využít rozšíření pro webové prohlížeče, desktopové aplikace či čtečky obrazovky. I na ty se postupně podíváme v jednotlivých článcích. Vždy je ale potřeba web otestovat i manuálně s reálnými uživateli, kteří využívají asistivní technologie.